Autor Subiect: Mitul androginului  (Citit de 16271 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Iosif

  • *****
  • Mesaje postate: 1272
  • Karma: 26
  • Gen: Bărbat
    • Vezi Profilul
    • Despre iubire
Mitul androginului
« : 09 Iulie, 2003, 09:13:18 am »
Mai de mult, natura omului nu era cum este astazi, ci cu totul alta. Trei genuri de oameni au fiintat la-nceput, nu ca acum: barbat si femeie; era si-al treilea sex, avand cate ceva comun cu celelalte doua. Astazi, doar numele a mai ramas dintr-ansul; fiinta insasi a disparut. Acest gen se numea pe atunci androgin, caci si infatisarea lui continea, ca si numele, cate o parte de barbat si de femeie. Acum numele sau nu-i altceva decat o porecla aruncata cuiva sprea a-l jigni. Afara de asta, corpul anteg al fiecarui om era de o anfatisare rotunda; spatele si coapsele an forma de cerc. Aveau patru maini si tot atatea picioare. Aveau si doua chipuri, exact la fel, asezate pe un gat rotund, un singurcap, pe care erau asezate cele doua fete opuse una alteia,patru urechi, doua organe de procreatie si, an sfarsit toate celelalte pe care, prin comparatie cu acestea le puteti lesne reconstrui. Umblau drept, ca noi, si se andreptauan orice directie ar fi dorit s-o apuce. Cand ansa voiau sa iuteasca pasul, se sprijineau consecutiv pe cele opt membre si-si luau fuga antr-o grabita rostogolire, antocmaica acei care fac tumbe si cad mereu an picioare. Iata acum si cauza pentru care aceste trei tipuri de oameni se deosebeau antre ele. Sexul barbatesc era, dintru anceput, punctulSoarelui; cel femeiesc al Pamantului, iar ambigenii al lunei, caci si ea se ampartaseste din soare si pamant.
Acesti oameni aveau forme rotunde si miscari circulare,ca ale parintilor. Hazariti cu o putere si-o vlaga miraculoasa, cu o trufie fara de margini, atocmai cum spuneHomer despre Efialte si Otus, ei s-apucara sa se suie-n cer ca sa se anstapaneasca pe zei. Atunci Zeus si ceilalti zei sau sfatuit ce trebuie sa faca, si nu erau an stare sa ia o hotarare. Nu era cazul, an adevar, nici sa-i ucida, nici - trasnindu-i ca pe giganti - sa stearga de pe fata pamatului neamul lor. (Asa ceva ar fi ansemnat pentru dansii sa desfiinteze onorurile si daniile ce le vindin partea oamenilor.) Dar nu le puteau ierta nici cutezanta.Dupa oarecare gandire, Zeus se hotara an sfarsit. Luand deci cuvantul, zise: "Cred c-am gasit mijlocul de asili pe oameni sa-si curme nesabuinta Ai voi face mai slabi. Iata, am sa-i tai an doua pe fiecare si-au sa se faca pe data mai neputinciosi; ba ne-or fi si mai spornici,din cauza numarului mai mare. Si vor umbla drepti, pe douapicioare. Dar daca si asa se vor arata cutezatori, nevoindsa se potoleasca, iarasi am sa-i tai an doua - zise dansul
- ca sa umble pe un singur picior, sarind ca schiopii." Spunand asa, Zeus taie an doua pe oameni, cum taiem noi scorusele spre a le pune pe uscat, sau cum despica unii ouale cu firul de par. Cum al facea pe cate unul an doua, ai si poruncea lui Apolo sa-i antoarca fata si-o jumatate a gatului spre partea unde era taietura, pentru ca omul, vazand-o, sa devina mai modest. Cat priveste celelalte parti, Zeus porunci lui Apolo sa le vindece. Apolo ai antoarse atunci fata; si cum strangi la gura o punga, asa aduna el toate pielitele, peste ceea ce numim acum pantec. N-a lasat decat o deschizatura, stransa la mijlocul burtii, antr-un punct ce se numeste buric. Netezi si celelalte cute, destul de multe, antocmi pieptul, folosindu-se de o unealta asemenea celeia pe care o antrebuinteaza cizmarii spre a netezi pielea ancaltamintelor pe calapod. Nu lasa decat prea putine creturi an preajma pantecului, laga buric, pentru a pastra doar amintirea vechii pedepse. De vreme ce fiinta era taiata an doua, fiecare jumatate dorea sa se alipeasca celelilalte jumatati. Se prindeau an brate si se strangeau atat de tare, ca-n dorul lor de contopire uitau de mancare si de tot, devenind incapabile pentru orice treaba, antrucat una fara alta nu mai vroia sa s-apuce de nimic. Cand una din jumatati murea, partea ramasa singura cauta ampreunarea cu alta jumatate parasita, fie ca dadea peste jumatatea unei femei antregi (ceeace noi numim astazi "o femeie"), fie ca era jumatatea unui barbat. Rasa mergea astfel spre stingere. Atunci Zeus se milostivi de neamul omenesc si inventa alt leac. Stramuta an fata organele creatoare, caci pana aci oamneii le aveau pe partea dinafara. Ei zamisleau si nasteau nu prin conlucrarea acestor organe, ci an pamant, ca greierii. Mutandu-le Zeus an fata, nasterea s-a facut de-acum an colo numai printr-ansele: barbat cu femeie. Datorita acestei oranduieli, daca barbatul se uneste c-o femeie, zamisleste; si astfel, neamul se pastreaza. Dar daca barbatul s-ar antalni tot cu un barbat, dintr-o unire ca asta urmeaza satietatea, si-ndata ei ar pune capat ampreunarii si s-ar antoarce spre alte fapte, ar anclina spre o astfel de viata. Iata, de atunci este amplantata an oameni dragostea unora catre altii. Eros este cel ce ampreuneaza franturile vechii naturi; el asi da osteneala sa faca din doua fiinte una singura; el ancearca sa vindece nefericirea firii umane. Explicatia pasiunii dragostei Fiecare dintre noi este o jumatate de om despartita de antregul ei, cum ai taia o placinta, facand doua dintr-una; si fiecare jumatate asi cauta necontenit frantura rupta din el ansusi. Acei dintre barbati care sant frantura din fiinta ambigena, numita odinioara androgin, iubesc femeile; din aceasta categorie de oameni provin cele mai multe cazuri de adulter. La fel e cu femeile iubitoare de barbati si cu cele adulterine: ele asi trag fiinta din aceeasi categorie. Cat despre cele ce ce-au rezultat din taierea femeii, acestea nu dau nici o atentie barbatilor; anclinarea lor este tot catre femei: heteristiile sant din aceasta categorie. De alta parte, cei ce provin din despicarea barbatului anclina, cat sant copii, anspre sexul barbatesc si, antrucat ei ansisi sint parti ale acestui sex, iubesc pe barbati si-s bucurosi sa traiasca ampreuna si legati de acestia. Iata de ce dansii sant cei mai destoinici dintre copii si tineri: fiindca prin natura lor sant cei mai barbatesti. Afirma unii ca sant lipiti de rusine. E o inexactitate. Nu din nerusinare fac asta, ci din curaj, din barbatie si din caracter viril, fiind dornici de ce le este asemenea. Am o dovada de seama: astfel de exemplare, o data pregatirea terminata, sant singurii barbati ce intra an politica. Apoi, cand devin barbati, ei iubesc pe tineri si, prin firea lor, nu dau atentie casatoriilor, nici procreatiunii; sau o fac numai siliti de datina. Placerea lor e sa ramaie burlaci si sa traiasca unii cu altii. Antr-un cuvant, unul ca acesta devine iubitor de tineri si-i pururrea an cautarea celui de-o fiinta cu sine. Asadar, cand antamplarea scoate ciuva an cale propria sa jumatate -- fie ca-i an joc un iubitor de tineri, fie ca-i oricare altul -- atunci ca prin farmec sant fulgerati de-o simpatie, de-o afinitate, de-o dragoste care-i face, ca sa spun asa, incapabili sa se mai desparta unul de altul nici macar o clipa. Ei traiesc apoi viata ampreuna, dar daca i-ai antreba, nu ti-ar spune ce asteapta unul de la altul. Nici unul nu are impresia ca legatura placerilor dragostei este ceea ce-i ampinge atat de staruitor, la apropierea unuia de celalalt. Dimpotriva, e vadit ca altceva urmareste sufletul lor; ceva care nu poate fi rostit, ceva care se ghiceste numai, sau se antrevede. Iata: sa zicem ca, an timp ce ei stau ampreuna, li s-ar anfatisa deodata Hefaistos, cu uneltele, si le-ar grai astfel: "Care-i, oameni buni, dorinta ce vreti sa vi se-mplineasca, din din partea unuia catre celalalt?" Sa zicem ca faurarul, observanu-i ca pregeta sa dea raspunsul, ar lua iarasi cuvatul: "Nu cumva ceeace doriti este sa ramaneti de-a pururea ampreuna, unul alaturi de celalat, si ca nici ziua sa nu va despartiti unul de calalalt? Ei bine, daca asta-i ce doriti, aflati ca eu vreau sa va unesc, sa va topesc laolalta; vreu sa fac din voi doi o singura fiinta; astfel cat veti trai, sa traiti laolalta, iar cand veti muri, sa fiti si-n lacasul lui Hades o persoana an loc de doua; sa muriti la olalta. Ganditi-va de nu-i aceasta dorinta voastra si spuneti-mi daca n-ati vrea sa va fauresc o astfel de soarta." Auzind acestea, stim bine ca nici unul dintr-ansii n-ar refuza: nimeni n-ar spune ca vrea altceva. Dimpotriva, fiecare ar crede ca a auzit ceeace dorea de multa vreme: sa se apropie si sa fie contopit cu persoana iubita de dansul; din doua sa se faca o singura fiinta. Pricina lucrului sta tocmai an vechea noastra natura, care era astfel ancat alcatuia un antreg. Ei bine, Eros nu-i decat numele acestui dor, al acestei nazuinte catre unitate. Caci anainte de asta, cum am spus eram una; pe cand acum, din cauza nesabuintei noastre, zeul ne-a separat cum au fost deparati si rasfirati arcazii de catre spartani. De nu ne-om purta cum se cuvine fata de zei, teama mi-e sa nu fim taiati anca o data si sa ramanem ca acele figuri sculptate pe pietrele de mormant, taiati de-a lungul nasului, sau sa ne facem ca bucatile arsicelor taiate antre doi prieteni. Iata motivele pentru care omul trebuie andemnat sa fie cu evlavie fata de zei: pe de o parte ca sa refacem unitatea spre care Eros ne calauzeste, ca suveran. Nimeni deci sa nu savarseasca ceva ampotriva lui (si lucreaza potrivnic lui oricine face urat zeilor). Devenind insa prieteni sai si pastrandu-ne legaturilea cu acest zeu, vom afla si ne vom intalni cu iubitul nostru, cu propria noastra jumatate, ceea ce la putini dintre cei de astazi le e dat sa faca.
Life is short, Break the rules, Forgive quickly, Kiss slowly, Love truly, Laugh uncontrollably, And never regret anything that made you smile.

 

Related Topics

  Titlu / Creat de Răspunsuri Ultimul mesaj
mitul asteptarii

Creat de androgin Versuri

0 Răspunsuri
1604 Vizualizări
Ultimul mesaj 11 Noiembrie, 2003, 02:03:12 pm
de androgin
0 Răspunsuri
5734 Vizualizări
Ultimul mesaj 18 Aprilie, 2006, 07:11:38 am
de Paul
Mitul adamic

Creat de Lorelei « 1 2 3 » Mitologie

42 Răspunsuri
27764 Vizualizări
Ultimul mesaj 27 Iunie, 2011, 12:28:22 pm
de LiaRomanov
2 Răspunsuri
8619 Vizualizări
Ultimul mesaj 25 Noiembrie, 2006, 04:28:23 pm
de orhideea albastra
4 Răspunsuri
22346 Vizualizări
Ultimul mesaj 02 Februarie, 2007, 06:59:44 pm
de Semiramis