10 Octombrie, 2025, 09:49:22 p.m.
Totul despre Iubire

Autor Subiect: comunicati exact ceea ce ganditi  (Citit de 3421 ori)

0 Membri și 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

14 Mai, 2006, 04:19:23 p.m.
Citit de 3421 ori
Offline

desdemona


am gasit un articol foarte interesant in revista Idei de afaceri,pe care am vrut sa il impartasesc cu voi.daac veti avea sa il cititi as vrea sa discutam pe aceasta tema.

Orice lucru trebuie explicat in cel mai simplu mod posibil, dar nu mai
      simplu decat atat”. A. Einstein

vom vorbi  despre Metamodelul Lingvistic, un instrument comunicativ care a  revolutionat tehnica psihoterapeutica a ultimilor ani si care are aplicatii infinite in fiecare domeniu al vietii cotidiene.
        In ani ‘60 un grup de lingvisti condusi de N. Chomsky au elaborat un model
      formal al limbajului care se numeste “Gramatica Trasfunctionala”. Din
      opera lor, iata ceea ce ne intereseaza pe noi:

      - limbajul operaza constant la doua niveluri: are o structura
      superficiala, care e formularea frazelor, si o structura profunda care e
      experienta efectiva senzoriala ce sta in spatele limbajului.
      - exista reguli despre care fiecare vorbitor stie ca permit sa se
      stabileasca daca o fraza este bine formata, din punct de vedere
      gramatical, sintactic, semantic.
      - se incalca modelul sau fraza nu este bine formata, cand de una singura
      nu este posibil sa ajunga la structura profunda.

      Explicatiile date de Korzybski si de Chomski erau atat de complicate incat
      erau aproape inutile, pana cand J. Grinder si R. Bandler (fondatorii PNL)
      au elaborat Metamodelul Lingvistic.
      Insa, chiar si acesta e un instrument complex, care ocupa doua volume din
      “The structure of magic” (1975, Palo Alto, California), si care cere un
      studiu serios. Noi dam aici o versiune a Metamodelului, care, chiar
      simplificat, ne permite sa obtinem rezultate care vor fi deasupra
      asteptarilor.

      O axioma a comunicatiilor spune: “Mai intai incearca sa intelegi si pe
      urma fa-te inteles”.
      Pentru a intelege ceva ce nu ne este clar, cel mai bine este sa pui
      intrebari.
      Dar nu intotdeauna este usor sa pui intrebarea potrivita, mai ales cand nu
      stii exact ce cauti.
      Metamodelul a definit citeva categorii de cuvinte care ne semnaleaza ca
      interlocutorul nostru nu ne comunica precis gandurile sale.
      Aceste categorii sunt: cuvinte universale, obligatii, verbe, nume,
      comparative.
      Sa le vedem pe rand, invatand sa le recunoastem si sa punem intrebarile
      corespunzatoare.

      CUVINTE UNIVERSALE
      Cand le intalnim este clar ca se face o generalizare. Ele se identifica in
      cuvinte ca: “toti, nimeni, intotdeauna, niciodata”, chiar daca acestea
      sunt, uneori, doar subantelese.
      Universalele sunt optime cand descriu adevaruri evidente (“toti indivizii
      au nevoie de oxigen”), dar de obicei sint doar suportul lenei mentale si
      limiteaza mult posibilitatile pe care le avem la dispozitie.
      “Tinerii de astazi nu au chef de munca” (se subintelege: toti, niciodata).
      “Pentru a incepe o activitate este nevoie de mult capital” (se
      subintelege- intotdeauna).
      “Toti scotienii sunt avari”
      si s-ar putea continua la infinit.
      Pentru a intrerupe acest proces, este suficient sa se puna cateva
      intrebari simple: “Chiar toti?”, “intr-adevar intotdeauna?”, “Chiar
      nimeni?”, cu toate variantele posibile, astfel incat sa se defineasca
      cazul specific in care acea afirmatie este adeverata (admitand-o ca
atare).

      OBLIGATII
      Obligatiile, se exprima cu cuvintele: “trebuie, nu trebuie, nu se poate,
      necesita, este nevoie, incluzand toate expresiile echivalente.
      De fiecare data cind auzim aceste cuvinte, avem in fata o obligatie sau
      limitare care poate sa fie adevarata sau nu.
      De obicei se reactioneaza cu “De ce?” care serveste numai la a produce
      justificari, rationalizari, exemple de cazuri precedente sau regulamente.
      in schimb, intrebarile pot fi:
      “Ce s-ar intampla daca as face-o? Sau daca n-as face-o?”
      “Cine sau ce ma determina sau ma impiedica?”
      “Cine o zice?”
      Iar, de obicei, raspunsurile deschid o serie de posibilitati la care nu
      v-ati gindit.

      VERBE
      In aceasta categorie, ca si in urmatoarea, obiectivul e acela de a
      verifica semnificatia pe care interlocutorul o atribuie cuvintelor, iar
      aceasta poate fi obtinuta simplu, in cazul verbelor, cu un cuvant: “Cum?”.
      “Dumneavoastra trebuie sa aveti incredere in mine” (nu se intelege daca i
      se poate accepta un sfat sau daca i se pot lasa portmoneul si cheile
      casei).
      Intrebare: “Cum anume? Ce ar trebui sa fac pentru a avea incredere?”
      “Anul acesta vom bate concurenta!” (poate sa insemne ca vrem sa marim
      cheltuielile cu publicitatea sau ca intentionam sa dam foc fabricilor
      concurente).
      Intrebare: “Cum anume o vom bate? Ce actiuni vor fi efectiv intreprinse?”.

      Un caz particular este verbul “A incerca sa...” care inseamna sa ai deja
      un alibi in caz de faliment (“am incercat tot posibilul, dar nu a
      funtionat”).
      Inca o data, sa se verifice cum intentioneaza concret sa actioneze cel
      care vorbeste.

      NUME
      Si aici este suficient sa se intrebe: “Ce anume?”.
      Va amintiti cand am citat oameni politici care vorbesc de “prosperitate”,
      “dezvoltare”, “libertate”, etc?
      Intrebarea este: ”Ce intelegeti exact prin prosperitate?” si, daca nu va
      lipseste curajul sau rautatea: “Cu ce mijloace intentionati sa o
      realizati? Si cind?”.
      Atentie la substantivele nespecifice care incetoseaza imediat conversatia:
      fraze ca “ei nu ma inteleg”, “statul nu ne ajuta” nu au nici o
      semnificatie daca nu definesc cine sunt “ei” sau cine este “statul”.

      COMPARATIVE
      In aceasta categorie includem toate adjectivele la gradul comparativ ca:
      “mai bun”, “mai rau”, “prea mult”, “prea putin” etc.
      “Este mai bine sa faci asa”.
      “Este lucrul cel mai rau care mi se putea intampla”.
      “Acest obiect e prea scump”.
      “Inveti prea putin”.
      Si aici reactionam din obisnuinta cu un “de ce?” sau negand, sau furnizand
      justificari. in schimb, intrebarea cheie este: “Fata de ce anume?”. Din
      nou, raspunsurile va vor ajuta sa evaluati mai bine situatia si sa gasiti
      solutii creative.

      ATENTIE!
      In ciuda aparentei inofensivitati, va veti da seama, din cazuri concrete,
      ca aceste intrebari se infig ca spadele.
      Daca cel care va vorbeste este de rea-credinta, se va simti descoperit,
      daca este de buna-credinta, se va afla in fata propriei confuzii; in
      ambele cazuri, asteptati-va la reactii agresive si ostile.
      In special la inceput, limitati-va sa puneti intrebari numai cand vi se
      pare intr-adevar necesar sa identificati mai bine problema sau gandul
      interlocutorului, sau sa elaborati solutii creative; evitati in orice caz
      de a le pune pe un ton agresiv (doar daca nu vreti sa atacati delibera
      interlocutorul).
      Sa ne amintim ca este nevoie intotdeauna sa se comunice avand in minte un
      obiectiv specific.
      Un bun mod de a invata aceste lucruri si de a apela la ele automat este sa
      asculti interviuri la televiziune (chiar inregistrandu-le) si sa imaginezi
      intrebarile cele mai potrivite.
      Ajunsi aici, in timpul unui seminar s-ar putea trece la exemplificari si
      aplicatii practice a ceea ce s-a spus.
      Ma limitez sa furnizez citeva exemple, increzator inca o data in
      inteligenta si intuitia cititorilor:

      Bogdan, 7 ani, vine de la scoala:
      - Mama, astazi colegii si-au batut joc de mine toata ziua!
      - Intr-adevar toata ziua?
      - Ei, nu. In timpul recreatiei.
      - Chiar toti copiii care erau acolo?
      - Nu, Iulian cu gasca.
      - Si sunt multi?
      - Sunt Iulian, Mihai si George.
      - Si cum si-au batut joc de tine?
      - Au spus ca sunt urechiat!
      - Iar ceilalti?
      - Ei bine, m-au aparat.

      Cit de mult se schimba situatia fata de afirmatia initiala?

      O intimplare in timpul unei vanzari:
      - Seminarul dvs. este prea scump!
      Aici, de obicei, se raspunde ca nu este adevarat si se incearca sa se
      explice de ce.
      Dar solutia corecta este urmatoarea:
      - Prea scump fata de ce?
      - Fata de celelalte seminarii la care am participat.
      - La care seminarii ati participat?
      - La x,y,z.
      - Bine. In ce sens erau la fel cu al meu?
      - Stiti, de fapt nu erau la fel.
      - Interesant. Ce s-ar intampla daca ati descoperi ca seminarul meu merita
      timpul si banii cuveniti?
      - Atunci l-as gasi pe gustul meu.
      - Ce as putea face pentru a va ajuta sa ganditi asa imediat?
      - Iata ce: daca in seminariul dvs. s-ar vorbi despre W, J, K, as fi
      satisfacut.
      - Perfect. Vedeti, in pliantul de prezentare nu se poate scrie totul, dar
      noi abordam chiar ceea ce va intereseaza.
      Evident, contractul a fost semnat.

      Un ultim lucru: folosirea extrem de productiva a modelului pe care vi l-am
      propus, cand acesta a fost invatat corect, este aplicatia la dialogul
      nostru interior. Sa ne obisnuim a gandi, cu maxima atentie pentru
      generalitatile noastre, la limitele pe care NOI de obicei ni le punem si
      vom descoperi ca adesea nu au nici un sens real si pot fi foarte simplu
      depasite. Lumea contine mult mai multe posibilitati decat mica noastra
      harta mentala poate sa ne faca sa credem, si aceste intrebari pot sa va
      ajute sa le descoperiti.
      Inchei, legat de aceasta, cu un citat dintr-un anonim persan, care
      intotdeauna m-a fascinat: “Sunt o suta de drumuri care duc spre paradis:
      nouzeci si noua sunt pentru persoanele inteligente, iar unul pentru
      ceilalti”.


acum..
ce parare aveti despre acest articol?
ce spuneti despre manipularea celorlalti prin puterea cuvintelor?
considerati puterea de a comunica o arta?
va folositi de aceasta arta sau este doar un mijloc de ai informa pe ceilalti de starile voastre?

voi reveni si cu alte intrebari
Singuratatea te transforma intr-un Cristofor Columb navigand spre continentul propriei inimi.
 Cate catarge nu-ti cresc in sange ,cand de lume te leaga numai marile?pe fiecare clipa m-as imbarca spre apusurile Timpului

14 Mai, 2006, 06:39:46 p.m.
Răspuns #1
Offline

Iosif


Ce parere am de acest articol? Este vechi, de prin Octombrie 1995 daca nu ma insel :) Interesant si actual totusi! Programarea neurolingvistica este un obiect de studiu destul de interesant! Te poate ajuta foarte mult daca ai capacitatea de a percepe notiunile de baza.

Manipulare.. urasc acest cuvant, dar, vrand-nevrand cu totii manipulam prin puterea cuvintelor, totusi, atitudinea este si ea foarte importanta, degeaba stii ce ar trebuii sa spui daca nu stii ce atitudine trebuie sa ai in momentul exprimarii ca sa obtii impactul maxim.

Puterea de a comunica este o arta in masura in care este sa zicem pictura. Poti fi si tu artist daca iti doresti acest lucru si daca esti dispus sa si faci ceva in sensul obtinerii unui rezultat concret. Talentul ajuta, dar te poti descurca si fara talent daca te bazezi pe perseverenta.

La baza cuvantul si atitudinea sunt informative. Ca sa te folosesti (cu succes) de aceste atuuri trebuie sa le stapanesti bine! De cele mai multe ori suntem obligati sa ne folosim de ele ca sa obtinem ce avem nevoie (de exemplu la un interviu de angajare).
Life is short, Break the rules, Forgive quickly, Kiss slowly, Love truly, Laugh uncontrollably, And never regret anything that made you smile.

17 Iulie, 2006, 11:42:58 a.m.
Răspuns #2
Offline

Lena



am citit cu interes acest articol

din pacate si eu consider ca manipularea celorlalti prin cuvinte sta la ordinea zilei in vietile noastre ajutata binenteles de gestualitatea si atitudinea fiecarei persoane...

totusi...manipularea face parte din notiunile de baza ale omenirii ca sa zic asa...e cunoscuta si folosita de cand lumea...chiar si atunci cand nu se cunosteau cine stie ce expresii si modalitati de exprimare complicate

este o structura creata de om prin prisma nevoilor si dorintelor lui...

eu cred ca toti ne folosim de ea mai mult sau mai putin....si cuvantul are o putere foarte mare

cert este ca eu consider ca sunt putini cei care nu isi dau seama cand sunt manipulati....dar din pacate sunt putini si cei care iau atitudine....iar o urmare directa a manipularii este compromisul de cealalta parte...care adeseori duce la frustrare....depinzand de ce am pierdut sau castigat lasandu-ne manipulati.....

este o intreaga coeziune intre toate astea si mintea umana le creaza pe toate

ducem o viata guvernata de interese....vrem sa fim fericiti, vrem sa fim invatati si intelepti, vrem sa fim bogati.....si in orice atingere de tel se foloseste mai mult sau mai putin manipularea