Îmi pare rău pentru corifeii picturii universale, dar, eu unul, iubesc nespus de mult fotografiile şi numai după aceea, mult rămasele în urmă picturi, cu izul lor desuet, mirosind a vopsele - vorba lui JS.
Şi să vă spun şi de ce. Păi, o fotografie bine realizată (color, expusă şi copiată în termenul prevăzut), pe care, dacă o mai şi priveşti prin transperenţă, e o felie absolut precisă a realităţii. Dovada. Dacă nu l-ar fi fotografiat marele maestru Jan Tomas, la Praga, în 1869, pe foarte tânărul Eminescu, cel de la 19 ani, nu l-am fi văzut niciodată pe Zeul care a fost - frumos ca însuşi Luceafărul.
Ţin imens şi la celelalte trei fotografii ale Poetului: cea de-a doua realizată la Berlin, de fotograful F. Duschek, în anul 1880; cea de-a treia realizată la Iaşi, de către fotograful Nestor Heck, în anii 1884-1885, şi-n fine, cea de-a patra, făcută de Jean Bieling, probabil prin anii 1887-1888, la Botoşani.
Ca unul care fac fotografii (artistice!) de la 9 ani, ştiu bine ce e fotografia. E tehnică, tehnică pură, căreia dacă-i prinzi clipa (declanşării) o faci artă - asta depinde şi de ochii privitorului, cum bine zice Lorelei.