Bine-ai revenit printre poeţi, dragă Lorelei!
După ce ai fost prin spaţii anglofone, cred şi eu că era şi cazul să te întorci la matcă, adică aici, printre muritorii de rând.
Şi pentru că vrei neapărat să ne spui că "Apusul se încheia la şireturi", îmi îngădui să-ţi sugerez să revezi timpurile când apusul din poezia ta o face, pentru că în versul al doilea e vorba despre o treabă deja făcută (se încheiase), în vreme ce în ultimul vers, treaba lui e încă în plină desfăşurare (se încheia). Părerea mea e că trebuie inversate versurile, să fie ceea ce trebuie. Dar, n-o face încă, până nu ajungi la finele criticii mele (colegiale).
Al doilea, nu e de imaginat să doarmă pe prispă stelele şi gândurile, doar dacă nu e vorba despre somn, ci despre… infinit - pentru că atât gândurile, cât şi stelele n-au nimic în comun, decât, poate, infinitul.
Al treilea, e bine să fii atentă cu cotul ăla: nu poţi sprijini tâmpla într-un cot, Doamne fereşte. A, poţi sprijini tâmpla în palmă (mă rog, în mână), dar în cot, e prea… de tot. De fapt şi Marele Eminescu a greşit atunci când a spus: "Fruntea albă-n părul galben / Pe-al meu braţ încet s-o culci, / Lăsând pradă gurii mele / Ale tale buze dulci…" ("Dorinţa", 1 septembrie 1876). Păi, dacă tu pui fruntea pe braţul meu, atunci eu cum te mai sărut? A, dacă ar fi spus ca iubita să-şi pună ceafa pe braţul lui, ar fi fost cum nu se poate mai de înţeles, că-n felul acesta s-ar fi putut săruta tot timpul… Numai că cuvântul "ceafă" n-are sonoritate poetică. Probabil că de aceea Eminescu l-a evitat.
Al patrulea. Hotărăşte-te: ori stai cu fruntea-n cot, ori te arunci înspre braţele iubitului…
Al cincilea. E nefericită imaginea pe care ne-o propui: "Ca un fluture lovindu-se de geamuri transparente/ Noaptea cădea asurzitor". Păi, una-i noaptea şi cu totul altceva e un amărât de fluture. Nu suportă comparaţie.
Al şaselea. Am înţeles: Noaptea vine pe nesimţite, ca zborul unui fluture, dar asta e cu totul altceva. Oricum, zborul unui fluture se vede, în vreme ce noaptea coboară pe nesimţite. E bine să nu forţăm imaginaţia cititorului. A făcut-o cu nonşalanţă şi poate prea (exagerat de) mult Nichita Stănescu, ca acum să fie contestat chiar din cauza aceasta, încât până şi acad. Eugen Simion, preşedintele Academiei Române, şi prietenul lui Nichita, e silit s-o recunoască… Apropo, de ce nu scrii tu cu punctuaţie? Văd că toată lumea scrie fără punct şi fără virgulă, şi da capo cu literă… mică. Înţeleg s-o facă puştimea, care habar n-are de Gramatica Limbii Române, dar un profesor universitar n-are voie să abuzeze de această fără de punctuaţie scriere, care te poate înfunda tocmai din (această) lipsă de semne (neprecizarea sensurilor şi a semnificaţilor = înţelesuri înşelătoare!)
Al şaptelea. Păi dacă dorurile sunt uitate, cum mai pot fi desenate? Şi-ncă şi sub… gene. Fii atentă că ai deprins unele automatisme pe care le arunci în arenă foarte des, şi asta deranjează.
Al optulea. "Înăuntru (deci în închipuirea ta) mâna întinsă te cerşea tăcut", dar nu… "uitat". "Uitat", aici, nu-şi are rostul, ba e chiar şi un nonsens. Ei bine, expresia ta, "…mâna întinsă te cerşea tăcut" e foarte reuşită.
Al noulea. Ultimul vers ar putea să lipsească. Nu-ţi spun că el anulează tot conţinutul imaginilor propuse de tine. De ex., în vreme ce gândurile şi stelele dormeau pe prispă, apusul din ultimul vers încă se mai încheia la şireturi... Cum o fi asta? Dacă elimini acest vers, poezia ta poate creşte în valoare, îţi garantez.
Cu drag,
