Îngerii, prietenii noştri cei mai buni
09.06.2006, Roma (Catholica)
În special între tinerii creştini educaţia privind îngerii este precară, iar alte grupuri profită de acest gol, avertizează un expert în agelologie. Pr. Marcello Stanzione, preot la abaţia Santa Maria La Nova din Campagna, Italia, şi autor a numeroase eseuri şi cărţi de angelologie, a acordat un interviu agenţiei Zenit despre percepţia modernă a îngerilor. În 2002, pr. Stanzione a reînfiinţat asociaţia catolică Armata Sf. Mihail Arhanghelul, ce organizează anual o întâlnire teologico-pastorală despre îngeri. O astfel de întâlnire a avut loc în 1 şi 2 iunie, cu tema "Întoarcerea îngerilor astăzi, între devoţiune şi mistificare".
- Ce reprezintă îngerii pentru credinţa catolică şi de ce atenţia asupra lor este mai mare din partea altor grupări şi mişcări religioase decât creştinismul?
- Din păcate cateheza înregistrează nişte lipsuri la capitolul îngeri. Alţii au profitat de vidul creat în jurul îngerilor. Centrală în teologie este desigur doctrina despre Dumnezeu, despre Preasfânta Treime, despre Isus Cristos. Dar îngerii nu sunt realităţi inutile sau nefolositoare, deoarece ei sunt parte a revelaţiei lui Dumnezeu. Îngerii sunt creaturi asemenea nouă, cu o diferenţă ontologică. Noi suntem născuţi şi murim; îngerii nu mor şi ne-au fost daţi de Dumnezeu pentru a ne însoţi. Îngerii sunt o parte complementară importantă în crearea trupului; ei sunt cei mai buni prieteni ai omului.
Un teolog a scris că îngerii sunt slujitorii lui Dumnezeu şi că ei se fac servitori celor care se fac pe ei înşişi slujitori ai lui Dumnezeu. Unii afirmă că Isus Cristos, fiind singurul mijlocitor, nu are nevoie de îngeri. În Faptele Apostolilor, istoria Bisericii primare, vedem clar rolul fundamental al îngerilor. Putem spune că Isus Cristos este singurul mijlocitor şi că îngerii colaborează la mijlocirea lui Isus Cristos. Declinul atenţiei şi veneraţiei îngerilor din ultimii 50 de ani se datorează unei anumite secularizări, influenţată de deviaţia protestantă, care critică veneraţia Fecioarei, a sfinţilor şi îngerilor. Nu a existat o evanghelizare clară privitoare la natura şi rolul îngerilor şi de aceea există o oarecare confuzie chiar şi între catolici.
Am scris şi publicat câteva texte de rugăciuni creştine către îngeri pentru a evita ca până şi cateheţii să creadă şi să folosească textele ambigue care circulă în prezent. Unele dintre aceste texte le regăsim şi în reviste catolice, fără a fi supuse unei critici. Sunt eseuri bazate pe astrologie, pe cele 365 de grade ale zodiacului, pretinzând că există câte un înger protector la fiecare cinci grade, aşa că cei născuţi în cele cinci grade au acel înger protector. Este un fel de magie albă. Am întâlnit mai multe persoane din Biserică ce confundă devoţiunea catolică cu aceste credinţe. Ajunge să intrăm într-o librărie pentru a găsi la secţiunea ezoterism câte 30-40 de titluri despre îngeri. Vedem deci că există o confuzie mare. Şi din păcate există puţini autori catolici care scriu texte corecte despre îngeri.
- A fost uitată de către catolici mijlocirea pe care o fac îngerii în faţa Domnului?
- Ceea ce spuneţi este o problemă reală. Pentru unii oameni este confortabil să se folosească de îngeri pentru a falsifica relaţia cu Isus Cristos şi cu instituţiile ecleziastice. Astfel, discursul celor Zece Porunci şi al moralităţii este falsificat. Sunt unii care cred că îngerii există pentru a-i ajuta să găsească un loc de parcare sau o logodnică. Sunt uneori folosiţi în mod trivial. Dar îngerii au demnitate; chiar şi cel mai simplu înger este mult mai inteligent şi mai puternic decât o fiinţă umană. Este evidentă lipsa de educaţie a noilor generaţii în direcţia devoţiunii şi relaţiei cu îngerii. Am fost preocupat de această problemă de 15 ani, şi în această muncă a mea mă bucur de aprecierea şi de sprijinul Episcopului meu.
- Au fost îngerii creaţi înaintea omului? Ce s-a întâmplat cu Lucifer?
- Există o îndelungă dezbatere despre naşterea îngerilor, în sensul că unii afirmă că îngerii au fost creaţi înaintea omului, iar alţii că au fost creaţi deodată cu oamenii. În ceea ce îl priveşte pe Lucifer, cazul lui e dovada că Dumnezeu nu impune credinţa şi nu doreşte să fie iubit din forţă, ci din alegerea liberă. Trebuie spus că nu există un dualism, în sensul că Lucifer nu este opusul lui Dumnezeu. Antagonismul există între Lucifer şi Arhanghelul Mihail, deoarece Dumnezeu nu se coboară pentru a-l combate pe Lucifer, ci îl trimite pe Mihail.
- Care este scopul congresului pe care îl organizaţi anual?
- În fiecare an, la începutul lunii iunie, organizăm o întâlnire despre îngeri. Anul trecut am reflectat asupra figurii Sf. Mihail. Anul acesta am discutat despre îngeri astăzi, între devoţiune şi mistificare. Anul viitor vom reflecta despre relaţia dintre îngeri şi sfinţi. În acest fel dorim să umplem un gol şi să depăşim prejudecata că o discuţie despre îngeri nu poate fi considerată o dezbatere teologică adevărată. Congresul nostru are caracter teologic, dar mai ales pastoral.
- Este plauzibil şi creştineşte să considerăm că fiecare dintre noi are un înger păzitor?
- Cel care nu crede în existenţa îngerului păzitor se află în afara doctrinei credinţei. Fiecare persoană are un înger ca un bun păstor. Aşa ne spune şi Catehismul Bisericii Catolice. Nu poate cineva să spună că crede în Dumnezeu, în Duhul Sfânt, în Fecioara Maria, fără să creadă în îngeri. Nu întâlnim îngerii doar în Biblie. Numeroşi sfinţi au avut contacte frecvente cu îngerii; ei au trăit o anume relaţie cu îngerii lor protectori. Mai mulţi mistici vorbesc despre relaţia cu îngerii. Cred că este timpul este bun pentru introducerea de cursuri de angelologie şi demonologie în facultăţile de teologie.
Va recomand Angels and the Spirit World (http://video.winkmatch.com/angels-and-the-spirit-world/), un film documentar despre ingeri si lumea spirituala.
Sursa: www.greco-catolic.ro (http://www.greco-catolic.ro/stiri.asp?id=12207)