Acum cateva seri, Alexandru Muzafer a pus, la Hanul Cu Dor, dragul nostru Han, o intrebare interesanta, care mi-a ramas undeva in subconstient. Care ar fi echivalentul elfilor in mitologia romaneasca? Recunosc, trubadurul vost nu e asa citit… desi in lumea larga a vazut si a auzit multe, despre care uneori canta si pe care alteori le aduna in cufarul comorilor din inima lui… dar pe undeva am gasit in inima si in minte cateva idei.
“Codrul e frate cu romanul” spune o veche vorba de a noastra… Inca din timpuri imemoriale inima celor care binecuvanteaza acest pamant a fost in stransa si deplina legatura cu natura, precum elfii… Un sentiment care a nascut obiceiuri care se pastreaza pana azi, dupa mai bine de doua milenii. Bradul la cununie, bradul la trecerea in lumea celor drepti, nuntirea de stele… Si atatea basme! Nu exista poveste sau legenda care sa nu ne lege de natura, de animale, de codru, de stele, de ape… Miorita, Mesterul Manole, Toma Alimos… va amintiti? Sunt deja exemple clasice si poate unii le-ar considera usor desuete si arhi-folosite. Arhetoipurile sunt insa mult mai multe. Dragaica, Sanzienele, Ielele, Dragobetele, Zanele, Spiridusii, Dochia si chiar si spiritele malefice sunt pentru roman in stransa legatura cu natura. Foarte elfesc.
Privind spre alte timpuri si alte locuri, elfii sunt reflectarea unor mitologii de origine celtica, azi traind inca in Irlanda si in tarile scandinave. Spirite libere, protectoare si tovarase ale naturii, nascute pentru a o proteja si a o stapani, nemuritoare si frumoase, dar drepte in judecata lor. Dincolo de natura, unde e legatura? Din cate imi amintesc, dacii au intrat candva sub o puternica influenta celtica, poate chiar mai puternica decat cea romana de mai tarziu, nu in ceea ce priveste “civilizatia” ca atare, cat mai mult inima. Deja un neam puternic legat de natura, dacii au sorbit cu buzele arse “influenta” celtica. Asta se intampla pe la 400-300 i.e.n… Ca sa nu o lungesc… Sudul Moldovei, Valea Dunarii de-a lungul Olteniei de azi, Nordul Transilvaniei… si dacii ca o insula in mijlocul asaltului. Cu influente.
„În epoca în care pătrund în Dacia, celţii nu-şi alcătuiseră un sistem de credinţe religioase şi nu-şi formaseră un pantheon, deşi trecuseră câteva veacuri de când înjghebaseră o alcătuire etnică. La începutul mişcării lor în Europa centrală şi sud-vestică, ei nu reprezentau încă un popor omogen, ci apăreau mai mult ca grupuri de aventurieri, de diferite popoare, unite prin pasiunea invaziei şi prin nevoile comune de viaţă. Este adevărat că, aparţinând ramurii occidentale a grupurilor indo-europene, în momentul în care se separă de aceste grupuri şi ajung să închege diferenţe politice şi religioase, ei moşteniseră fondul primitiv religios al indo-europenilor. În această epocă "toate populaţiile dintre Rhin şi munţii de sud, acelea din câmpii, ca şi cele din ţinuturile mai înalte, oricare ar fi fost idiomul şi temperamentul lor, au continuat să adore forţele nestrămutate şi nenumărate care zămisleau mulţimea lucrurilor pe pământ".
În fondul primitiv religios indo-european, când populaţiile preceltice din Europa centrală începuseră să se închege şi să se statornicească, trebuie să fi existat şi cultul plantelor şi al unor animale diferite, între care calul ar fi avut locul de absolută preponderenţă. De altfel "totemismul cabalin a fost foarte răspândit în antichitate şi rolul său a fost de o importanţă excepţională în formarea etnică a precelţilor şi a celţilor". Sub influenţa acestui cal-totem, foarte răspândit în regiunea balcanică, s-a închegat primele forme definitive ale religiei celţilor, pe care ei au răspândit-o apoi în câmpiile Dunării şi, mai departe, în Europa centrală. Pantheonul zoomorfic, foarte redus de altfel, al indo-europenilor şi mai cu seamă al precelţilor şi celţilor, "nu este, la drept vorbind, totemismul, dar îl presupune, ca şi cum blocurile eratice mărturisesc fluviile de gheaţă dispărute". (
http://www.zamolxis.ro/modules.php?name=News&file=article&sid=45)
Si asta e doar exemplu. Pentru restul, “aprofundez” doar mintea si inima mea de trubadur. Si apelez la Bendis, zeita padurii la daci.
Zeita, nascut-ai tu din sange divin si vis omenesc finite aidoma elfilor pe aceste tinuturi? Simtit-ai tu vantul si frunza in inima, cantul si cerul si pamantul si dorul?
Oare Zanele nu sunt fiicele tale bune, surorile razei de luna si zambetului de soare, ale sevei si ale vietii? Au Ielele, cu aparenta lor raceala si aparentul lor dispret fata de ochii muritorilor, nu sunt rupte din inima Pamantului? Oare Sanzienele nu danseaza animate de suflul Pamantului nost si nu se imbaiaza goale in apele pure ale raurilor binecuvantate de luna? Si… oare… Spiridusii nu sunt, in impletirea lor de Leperchaun cu trifoi cu patru foi si Elf binecuvantat, vlastar al iubirii Zeitei fata de oameni?
Deci, draga Zeita Bendis, nu suntem noi oare neam de elfi?
Spiridusi si… Zane...