Sunt necesare oarecare precizări, să nu învăţăm greşit „lecţia”:
1. Maya, despre care face vorbire colega Daniela, e, în mitologia brahmanică, fiica lui Vişnu, adică nici mai mult nici mai puţin decât „născătoarea lumii”.
2. Confuzia (europenilor) s-a iscat din faptul că în filozofia indiană termenul de „Maya” a fost adoptat spre a desemna „iluzia”, subiectivitatea (poate şi credinţa).
3. Adevărul (de data asta constând în împăcarea religiei hinduse cu filosofia indiană) poate fi plasat undeva la mijloc. De ce? Pentru că indienii simpli, oameni obişnuiţi, judecă şi acceptă lumea (puzderia de existenţe) prin ordonarea, gruparea, clasificarea tuturor obiectelor şi fenomenelor pe baza asemănărilor şi deosebirilor, adică pe suportul unor note esenţiale, numite de filosofi esenţe, sau noţiuni. Ion e om, Vasile e om, Elena e om. Dar omul e cu totul altceva decât Ion, Vasile, Elena. Omul e o noţiune, iar o noţiune nu poate fi văzută, pipăită etc. Numai Ion, Vasile, Elena pot fi văzuţi, pipăiţi etc. La fel, şi cu noţiunea de Maya. Aceasta nu reprezintă în nici un caz „născătoarea” cuiva (ori a ceva) anume, pentru simplul motiv că ea e „născătoarea lumii”, adică ea nu poate fi decât imaginată, gândită. Aşadar, „această născătoare” nu poate fi decât o esenţă, cu alte cuvinte un principiu (generic), aşadar „o iluzie”.
Ciudăţenia „filosofiei indiene a creaţiei” (numită Samkhya, care stă la baza gândirii şi practicii medicale indiene, numită Ayurveda) constă în aceea că acceptă două principii (energii): unul masculin, inert, pasiv, care oferă doar tipare, numit purusha, iar un altul feminin, activ, implicat, creator, care generează existenţe, numit prakruti.
Prakruti conţine trei gunas (atribute): sattva (esenţa – aici notele esenţiale, pe care le aplică peste tipare), rajas (mişcarea) şi tamas (inerţia). Un om oarecare există atâta timp cât împlineşte perfect sattva, rajas şi tamas-ul său. Chiar şi în moarte acest echilibru există, doar că el „împlineşte” cu totul alt tipar.
Cu alte cuvinte, când aceste trei gunas sunt perturbate are loc evoluţia. În concepţia indiană (religioasă şi filosofică) atât naşterea, cât şi moartea sunt elemente ale evoluţiei (unice). La această concluzie, numai că pe alte căi, a ajuns şi filosoful german Hegel, creatorul dialecticii…